Nästa rapport från Playitas

Jag tänkte göra ett försök att sammanfatta tisdag, onsdag och idag utan att skriva så långt att ni inte orkar igenom. Får se hur det lyckas.

Tisdagen började med ett intervallpass cykling med utvecklingslandslaget. Vi rullade iväg till en varvbana som de kört på tidigare, planen var att köra 6×4 min enskilt tempo och lagtempo. Det blev ett alldeles för lugnt pass tycker jag, 4 min är väldigt kort, speciellt i lagtempo. Tyvärr blev det även en vurpa på hemvägen, jag låg längst fram och klarade mig fint, Johan Sandberg fick dock skrapsår på händer och höft. ajaj.

På eftermiddagen var det dags för open water-simning, jag tog fel på tiden och kom ner till stranden när passet nästan var slut. Som straff körde jag en kort runda i havet och fortsatte sedan i bassängen ett litet tag till. Det blev ändå ett ganska dåligt pass tyvärr.

Gran Tarajal

Efter tisdagens pass var jag rejält taggad för hårdkörning på onsdagen. Anna och de övriga skulle köra 6 timmar cykel men jag skippade det och hängde på kidsen till bassängen, det ångrar jag inte. Det blev ett mycket fint simpass med en superjobbig serie på 16×100 (75max + 25 löst). Jag körde 75:orna på mellan 52 och 55 sekunder, helt ok. Det är precis att jag orkar hänga med på simpassen så det är mycket bra träning!

Efter simpasset gick jag till lägenheten och lagade lite lunch, som vanligt pasta, ägg och pesto. Efter en stunds vila-på-maten ringde Lina och sa att eftermiddagens intervallpass löpning hade blivit framflyttat så det var bara att packa väskan och rulla bort till hotellet där de andra bor. Därifrån cyklade vi till Gran Tarajal och deras friidrottsarena, precis som David Nilsson påpekade är bortre kurvan rejält blåsig! Vi körde Kenya-intervaller, en intervallform med 600:ar som är indelade i 3 delar (dvs 200:ar). Vi körde Lugn – Medel – Hård följt av Medel – Hård – Lugn osv, ni fattar serien? På schemat stod 10st men jag nöjde mig efter 6, trötta ben.

På kvällen tränade vi växlingar, jag är total rookie på det så det var minst sagt välbehövligt!

Idag på morgonen gick veckans träningstävling av stapeln. Vi gick upp när det fortfarande var mörkt och startade redan 08.15, detta för att vi sprang på en grusväg som går runt golfbanan och där får man inte vara när spel pågår. Tävlingen var en supersprint på ca 300m simning, 10km cykel och 2,5km löpning. Jag fick en bra start i simningen och låg på Tom Honigs fötter fram till att han fick hemlängtan och genade in mot stranden. Tom visste nog inte att vi även skulle runda startbojen som avslutning innan vi simmade in mot land. Jag var då 2:a upp ur vattnet och ganska långt efter. Växel till cykel gick bra, jag tog det lugnt iväg och började sedan jaga febrilt. På toppen av första backen såg jag Tom, 5km senare var jag ikapp. Här gjorde jag misstaget att direkt gå förbi och fortsätta i mitt tempo, jag skulle givetvis ha väntat och försökt att stöta av honom senare i backen. Well well. Vi hade sällskap in till växlingen och jag var pga bättre placering i växlingszonen ca 20 m före ut på löpningen. Tom springer mycket bättre än vad jag gör så det var inget att snacka om, han var 50m före i mål och hade nog kunnat vara bra mycket mer före om han velat. Kul tävling och bra att få testa växlingarna!

Nu är det dags att snöra på löparskorna och få lite löptekniktips, hasta luego!